Test: Honda CRF1000L Africa Twin DCT

De Honda Africa Twin is een icoon in de motorbranche en de nieuwe blijkt even goed aan te slaan als zijn illustere voorgangers. Na een eerste rij-indruk met de klassiek geschakelde Africa Twin stuurden we toch nog een mannetje (of in dit geval: een vrouwtje) naar de Europese presentatie van de Africa Twin op Corsica. Kwestie van uit te vogelen of de Africa Twin ook binnen het bereik van kleinere motorrijders valt en om na te gaan of de Dual Clutch Transmission versie (DCT) een stap vooruit is.

De versnellingsbak met dubbele koppeling werd voor de nieuwe Africa Twin flink onder handen genomen omdat de andere modellen die met DCT worden aangeboden (de VFR1200 reeks en de NC 750’s) geen nood hebben aan een off-road functie. Behalve een manuele modus waarbij de rijder opschakelt met een trekschakelaar (wijsvinger) en afschakelt met een duwschakelaar (duim), beschikt de vernieuwde DCT over twee automatische standen. De D-stand mikt met een soepel, laagtoerig rijkarakter op een laag tot gemiddeld verbruik terwijl de Africa Twin in de S van Sport in elke versnelling langer doortrekt. 

Ik had me aan een aanpassingsperiode verwacht om de DCT onder de knie te krijgen, maar vertrekken en stoppen voelt zo natuurlijk en soepel aan dat het wel lijkt alsof ik nooit eerder manueel gereden heb. De eerste onwennigheid steekt de kop op bij het insturen van de eerste rotonde, enkel het gas lossen volstaat niet om de motorrem onmiddellijk te activeren zodat je verplicht bent om door te remmen.  

Als we de kustlijn van Ajaccio naar de Torre di a Parata rijden, prijs ik me gelukkig dat ik een DCT-versie tussen mijn benen heb want door het drukke verkeer in Ajaccio is het een ritje van stoppen en terug aanzetten. Hier komt de automaat echt van pas want ondanks het veelvuldig stoppen en terug aanzetten, kan je linkerhand onmogelijk verkrampen. Weg van de weg

Tijdens de testdag krijgen we de kans om de Africa Twin op het onverharde te testen en speciaal daarvoor heeft Honda twee Africa Twins op Continental TKC80 banden gezet. Ik herhaal de aangeleerde handelingen in mijn hoofd om met de DCT-uitvoering van de Africa Twin te kunnen vertrekken op het onverhard. Contact aan, tractiecontrole uit, S1-modus selecteren, G-knop induwen en ABS achteraan uitschakelen. Het hele knopjesduwenritueel moet je herhalen telkens het contact onderbroken werd. 

Van alle CRF1000L Africa Twins die wereldwijd al een koper vonden is net niet de helft (48%) een DCT-versie, het bewijs dat er wel degelijk een publiek is voor het comfort dat de semi-automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Voor de CRF Rally en de Tricolore Africa Twin met DCT betaal je in België 14.190 euro. De Digital Silver en de Mat Ballistic Black versie gaan voor 13.890 euro over de toonbank. In Nederland is er geen prijsverschil tussen de kleuren, je betaalt gewoon 16.190 euro voor een Africa Twin in DCT-versie.