Historiek

In 1982 waren er twee enthousiaste Honda rijders die met de letters van HRC (Honda Racing Co.) een vrije vereniging oprichten bij Honda Belgium, Honda Riders Club. Een succes, maar door hun drukke baan werd het na verloop van tijd echt te druk. Philippe Schmidt en Charly Hertoghe zochten een oplossing om de Honda Riders Club te behouden. 
Tijdens de voorstellingsreis van een nieuw model (de ST1100) in oktober van 1990 naar Griekenland werden de eerste afspraken gemaakt om de Honda Riders Club over te laten gaan in de HONDA RIDERS ASSOCIATION.
Charly Hertoghe, Nadine Sercu en ikzelf richten de nieuwe motor vereniging op. Tijdens de voorstelling op het motorsalon (januari van 1992) werden de eerste leden ingeschreven. Het doel was om het motorrijden en in bijzonder toerrijden te promoten en te organiseren als een volwaardige hobby. Toerisme, opleiding, veiligheid en vriendschap vormen de basis van HRA. Een bescheiden kalender maar met grootse plannen. 

Zowel nationale als internationale ritten kwamen op het programma, er werd geen enkel onderscheid gemaakt tussen type van motor, geen jacht op medailles en/of bekers en zeker geen competitie tussen de leden. Die aanpak was en is misschien nog steeds een beetje bijzonder in het motorlandschap.
Sinds het ontstaan worden er maandelijks één of meerdere ritten verreden, steeds het principe van road book rijden trouw al doet de GPS stilaan ook zijn intrede. Alle road books worden zelf ontwikkeld en met de jaren werd dit systeem geperfectioneerd met oog voor detail en juistheid. Ook de internationale reizen worden door eigen leden volledig zelf voorbereid en op voorhand verreden om zo een perfect road book te kunnen maken. Steeds opnieuw streven we binnen de vereniging naar tevreden leden en medereizigers via detail werk

Door de jaren groeide HRA tot een echte merkenclub. Alles wat ook maar enigszins met Honda motoren te maken heeft vindt op de één of andere wijze wel een plaats binnen HRA. Toerisme was en is nog steeds het hoofddoel, maar met de tijd kwamen ook sportieve leden aan hun trekken. Zo werd midden de jaren negentig succes gehaald met Dirk Buylinckx in de CB600F Cup, reedt Louis Wuyts verschillende Belgische titels bijeen, wist het team van Wim Motors de wereld titel te behalen in de endurance en kwam HRA lid Eric Palante al viermaal aan de start van 's werelds moeilijkste race naar DAKAR. Ook Werner Daemen die Europees mooie resultaten weet neer te zetten is een HRA lid. Ook aankomend Belgisch talent Marnix D'Hondt is zeker met het Honda virus gebeten. Allen op Honda, allen lid van HRA.
Met de eeuwwissel zat HRA nog aan een leden aantal van 750 motoren, tegenwoordig is dit getal bijna verdubbeld. Er is zeker nog plaats voor groei want hoe meer Honda rijders bij HRA aansluiten des te meer kan HRA voor zijn leden betekenen. Als men ons nu vraagt waar we over enkele jaren mee bezig zullen zijn dan hoop ik enkel dat het nog net dezelfde toffe Honda familie zal zijn, misschien een grotere familie maar even actief. 

Heb je vragen of wil je meer weten over HRA aarzel dan niet ons te contacteren.

Oprechte Honda groeten

BOSTYN Jean-Luc
Stichter HRA